Aktuality

Drůbežárna Mírovka bude ve čtvrtek 17. června v 10.05 před úřadem městyse prodávat chovné kuřice, hnědé, černé a bílé, stáří 15 týdnů, cena 175 Kč za jeden kus a dále rozkrmené krůty (nutno objednat), stáří 10 týdnů, cena 330 Kč za jeden kus. Informace a objednávky tel. 777 98 99 78 

Z důvodu opravy a uzavírky silnice I/35 mezi Litomyšlí a Vysokým Mýtem bude od 1.6. do 22.6. vedena objízdná trasa přes Netřeby a České Heřmanice dále do Tisové.

Vzdělávací projekt Jedu s dobou je určený pro seniory 65+ v Centru bezpečné jízdy Vysoké Mýto. Kurz je zdarma. Registrace individuálně na Jedu s dobou nebo u MUDr. Novotné. Vzdělávací program Jedu s dobou je určen široké aktivní motoristické veřejnosti seniorského věku – přesněji 65 a více let a to nejen pro ty, kteří hledají pocit jistoty za volantem, ale i pro seniory s celoživotními řidičskými zkušenostmi.

 

FOTOGALERIE - ČÁPI 2021 - děkujeme za Vaše fotografie :)

5.5.2021

Tak, čápice má "pouze" pohmožděný kloub, přijímá potravu a tak by to nemuselo dlouho trvat. Pokud ale ano a začali by se líhnout čápata, tak by jsme asi museli zasáhnout do hnízda. Sám by to taťka čáp nezvládal .... 
Tak držme všichni pěsti, ať se mamka čápice vrátí, co nejdříve do hnízda.

4.5.2021

Tak nám květen u čápů začal dost blbě. V pondělí 3.5. jsem byl krátce po poledni informován vedoucím lisovny, že celé dopoledne se u nich ve dvoře pohybuje jeden z našich čápů a nechce odletět. Po příchodu do dvora jsem zjistil, že se opravdu nemůže vznést a odletět a vše nasvědčovalo, že má poraněné pravé křídlo. Po krátké poradě jsem zavolal do Záchranné stanice v Pasíčkách u Proseče se žádostí o pomoc. Po podání základních informací pracovník stanice rozhodl, že okamžitě přijede a na místě rozhodneme co dál. Po příjezdu a následném velmi rychlém odchytu jsme zjistili, že má opravdu poraněný "ramenní" kloub pravého křídla. Zraněný čáp byl uložen pouze tělem do pytle, zafixován a byl odvezen na dobu minimálně dvou týdnů na léčení do stanice. Samozřejmě rozhodující bude podrobné vyšetření veterinářem. Ve hnízdě nastávají napnuté časy a bude nyní záležet, zda uhřeje zdravý partner vajíčka a zároveň sebe udrží při životě. Držme oběma palce, aby vše dobře dopadlo.  

Zároveň jsem byl pracovníkem informován, že jej můžeme přijet i do stanice navštívit. Po návštěvě jejich webových stránek jsem zjistil, že uvítají jakoukoliv podporu - peněžní i materiální viz stránky  http://pasicka.cz/

Já jsem pro a kdo se přidá? Případně mě kontaktujte.

Jan Rensa - 721 320 132

 

26.4.2021

Pozor, pozor, pozor! 

Náš pan čáp Heřman má již třetím rokem velkou "zálibu" v návštěvě osobních aut zaparkovaných v širším okolí od hnízda. V letošním roce tuto jeho "vášeň" provozuje s poměrně velkou intenzitou. Ten rošťák, pokud nesedí na hnízdě, neshání potravu, nebo materiál k dostavbě hnízda, si vybírá zaparkované osobní automobily k přeskakování ze střechy na střechu, kde se pokouší ulomit anténu a když se mu to nedaří, tak zde alespoň zanechá své výkaly a jsou už i zaznamenány případy poškrábání laku na střeše vozidla. Co ho k této "zálibě" přivedlo nedokáží vysvětlit ani zkušení ornitologové. Heřmanovo chování je považováno za velmi ojedinělý případ. Ale jeden pozitivní poznatek již máme - pokud je nekompromisně zahnán, tak se zatím na toto místo nevrátil. Ve hnízdě není nic nového. Od 14.4. prakticky nepřetržitě již sedí na vejcích, při kterém se střídají, dobudovávají postupně hnízdo a tak můžeme kolem 17.5. očekávat první čápata. Pouze toto chladné počasí jim zatím asi dělá trochu problémy, aby uhřáli vajíčka. Kolik jich ve hnízdě celkem je nevíme, bohužel nemáme kameru. Ale co není, může do budoucna být. Hlasy spoluobčanů pro kameru přibývají ... :)

9.4.2021

Jak jsme již informovali, čápi letos na rekonstruované hnízdo dorazili 25.3.2021. Počáteční radost z dobré věci se začala postupně vytrácet následující dny. To, že jeden opět druhý den někam zmizel, nás ještě po zkušenostech z posledních dvou let nechávalo v klidu. Ovšem od 31.3. tu nebyl na hnízdě vidět ani druhý. Sice na nové hnízdo bylo nanošeno pár větviček a jiného materiálu, ale byl pryč. S úlevou jsme na Velikonoční pondělí v odpoledních hodinách zaregistrovali opět přílet jednoho z čápů. Pohlaví se sice nedalo určit a ani zda je to původní, nebo nový jedinec. To, že to je původní - pan Heřman, nás přesvědčil svým chováním v následujících dnech, kdy materiál na dobudování hnízda hledal v osvědčených místech jako jsou zahrady a louka u bytovek, kontejner u lisovny ZOD a podobně. V pátek 9.4. o půl dvanácté jsme si oddychli pořádně - to se vrátila (ano vrátila) samička. Hned po příletu a po kontrole hnízda začalo v poměrně intenzivní frekvenci páření, což je dobrý úkaz, že nemá samice k hnízdu zamítavý postoj. Co nového se bude dít na hnízdě, Vám budeme podávat touto cestou zde na webových stránkách městyse, nebo v dalším vydání Heřmánku. Tak teď už snad můžeme opravdu konstatovat: Dobrá věc se podařila...

DSCN0882  DSCN0883  DSCN0884

26.3.2021

Tak jsou tu :)

ve čtvrtek 25.3.2021 po 14. hodině dorazil první.  Zpočátku projevoval poměrně dost nedůvěru k novému hnízdu. Dokonce provedl několik kontrolních kroužků na městysem, aby se ujistil, že je správně. V 16 hodin přilétli dokonce další dva, ale jeden byl cizí a byl důrazně zahnán směrem na sever. Naši po velmi dlouhém a hlasitém přivítání se dokonce po chvíli i pářili. Dnes tu je vidět sice pouze jeden, ale pokud se bude opakovat situace posledních dvou roků, tak to bude trvat tak týden a pak se vrátí. Pozitivní je, že nové hnízdo nezavrhli a dokonce jej již upravují a my můžeme konstatovat: Dobrá věc se podařila!

S potěšením Vám sdělujeme, že se  společností CETIN podařilo dokončit zrychlení pevné sítě v místní části České Heřmanice. Všude tam, kde byla dříve pevná linka, je dnes možné připojení k internetu rychlostí až 250 Mb/s. 

VÝHODY pevné sítě:

  • možnost výběru z celé řady poskytovatelů internetu
  • stabilita připojení i za špatného počasí,
  • udržení rychlosti a kvality pro desítky připojených zařízení najednou,
  • internetová TV s možností zpětného zhlédnutí a nahrávání (= řešení přechodu televizního vysílání na DVBT-2),
  • sledování videí online bez sekání a v nejvyšší HD kvalitě,
  • možnost změny poskytovatele internetu bez nutnosti měnit síť.
    (jako např. u elektřiny – dráty stejné, dodavatel jiný).

Společnost CETIN neprodává žádné služby. Nabízí tzv. otevřenou síť, kde služby prodávají poskytovatelé internetu – operátoři, které dobře znáte a už v současné chvíli od nich třeba využíváte řadu různých služeb včetně mobilního volání. Na stránkách www.zrychlujemecesko.cz si můžete ověřit dostupnost a získat konkrétní nabídku od Vámi vybraného poskytovatele. Vždy se jedná o internet, většinou s IPTV (internetovou televizí s možností zpětného zhlédnutí pořadů) a řadou doplňkových služeb a zvýhodněných balíčků, např. s mobilním voláním.

Nevíte-li si rady, zavolejte na infolinku CETIN 238 461 111 (každý všední den od 8:00 – 16:00).

CETIN, to je pevná telekomunikační síť, která je dostupná ve většině domácností v České republice. Navazuje na dlouholetou tradici bývalého ČESKÉHO TELECOMU a spravuje sítě v jeho původním majetku. Pokud již pevnou linku nemáte, nebo jste kabel odstřihli, případně je na sloupu před domem, tak nevadí. Přípojku lze kdykoliv obnovit.

seznam operátoru nabízející zrychlený internet najdete ZDE

 

 

Společnost ČEZ Distribuce a.s. oznamuje, že již nebude vylepovat papírová oznámení o přerušení dodávky el. proudu, jak jsme byli zvyklí doposud.

Přechází na elektronický způsob informování. Každý zákazník si může sjednat zasílání upozornění na plánované odstávky ke svému odběrnému místu e-mailem nebo SMS zdarma na stránkách www.cezdistribuce.cz/sluzba. Pro veřejnost jsou informace k dispozici také na stránkách www.cezdistribuce.cz/odstavky, a to vždy nejpozději 15 dnů před konáním odstávky.

Městys o těchto odstávkách bude rovněž informovat na svých webových stránkách v sekci ČEZ Distribuce - odstávky a službou "Hlášenírozhlasu". Pokud ji ještě nemáte aktivovanou doporučujeme stáhnout si aplikaci Hlášenírozhlasu.cz (vydavatel URBITECH s.r.o.) díky které budete kompletně informování o dění v našem městysu nebo se můžete zaregistrovat na stránkách služby Hlášenírozhlasu.cz a objednat si zasílání informačních SMS nebo e-mailů.

 

Dobrých zpráv není nikdy dost, a proto jsme rádi, že pro Vás jednu další zrovna máme.

Na únorovém jednání ZM bylo schváleno rozšíření služeb v našem městysu, společnost Zásilkovna s.r.o. zde umístí svůj Z-BOX – bezkontaktní samoobslužné výdejní místo, na které si můžete nechat doručit své zásilky.

Umístěn bude vedle nového sběrného místa na parkovišti naproti kulturnímu domu v měsíci dubnu a poté během 14 dnů bude zprovozněn. O přesném datu zprovoznění Vás budeme informovat na webových a facebookových stránkách městyse.

 

 

 

11.2. Městys oznamuje nález horského kola, které se v Českých Heřmanicích objevilo na začátku tohoto týdne. 

Kolo si majitel může vyzvednut na úřadu městyse. Podmínkou pro vydání je přesný popis kola. 

 

Sazba poplatku za odpady
Sazba poplatku za odpady na rok 2021 činí 500,- Kč za jednoho poplatníka nebo nemovitost. Poplatek je splatný jednorázově nejpozději do 30. června.

Osvobození od poplatku - viz čl. 6 Obecně závazné vyhlášky č. 5/2019 o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů.

Poplatek je možno zaplatit v hotovosti na úřadu městyse nebo převodem na účet 13029611/0100.

Variabilní symbol je číslo popisné, za které je poplatek hrazen. Specifický symbol je 1340.

 

Sazba poplatku za psa
Sazba poplatku ze psa na rok 2021 za jednoho psa činí 100,- Kč, za druhého a dalšího psa 150,- Kč.

Poplatek je splatný jednorázově nejpozději do 30. června.

Osvobození od poplatku - viz čl. 6 Obecně závazné vyhlášky č. 2/2019, o místním poplatku ze psů

Poplatek je možno zaplatit v hotovosti na úřadu městyse nebo převodem na účet 13029611/0100.

Variabilní symbol je číslo popisné poplatníka, za kterého je poplatek hrazen. Specifický symbol je 1341.

ZAVOLAT MŮŽE KAŽDÝ..., I VY...

Linka důvěry může být první záchytnou pomocí pro člověka v jakékoliv nesnadné chvíli. Její výhodou je snadná dostupnost a anonymita.

  • Linka důvěry Ústí nad Orlicí nabízí telefonickou pomoc v krizové nebo jinak obtížné životní situaci.
  • Telefon je za cenu běžného telefonního hovoru.
  • Zaručují anonymitu (nevyžadujeme Vaše jméno nebo jiné osobní informace).

JAK SE KONTAKTOVAT?

Prostřednictvím pevné linky nonstop na telefonním čísle:

  • 465 52 42 52

Prostřednictvím skype linky každý den od 9:00 do 21:00:

  • linka.duvery.uo

Prostřednictvím e-mailového kontaktu na (odpověď je garantovaná do  
4 kalendářních dnů):

  • Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.